Трите съкровища – Дзин, Ци и Шън са всичко, което притежаваме – техният сбор представлява тоталната жизнена енергия, с която разполагаме.
В Даоската вътрешна алхимия всичко се разглежда като променящи се състояния на енергията. Без да има промяна и трансформация, нищо не би било възможно, защото всичко би било застинало и непроменимо. Животът не би бил възможен, личната ни промяна и развитие не биха били възможни.
Кратко определение за всяко от съкровищата
Трите съкровища са известни като Дзин, Ци и Шън. Те са наречени съкровища, защото са най-ценното, което притежавате.
- Дзин: рафиниран, усъвършенстван, есенция, дух, демон, сперма, семе, ДНК, яйцеклетка.
- Ци: енергия, сила, въздух, пара, жизненост, отношение, жизненост, дъх, душа.
- Шън: ум, бог, божество, свръхестествено същество, дух
Аналогия със свещта
Лесно могат да бъдат обяснени Трите съкровища, ако се направи аналог с горяща свещ.
Шън
Шън е представен от светлината, която излъчва горящата свещ. Целта на свещта е да освети тъмнината. Вашият Шън е сиянието на вашия дух. Дзин и Чи са в изобилие. Шен е освободен.
Ци
Ци е представено от пламъка на свещта. Може да мъждука и пуши или може да гори ярко и равномерно. Вашето Ци е вашата жизненост или ежедневна енергия. Тя осигурява източника на светлина: в крайна сметка ще изгори и разтопи свещта. Когато вашата Ци се използва ефективно, вашият Дзин продължава по-дълго! Ци се изчерпва чрез ежедневна активност и когато човек e здрав Ци лесно се попълва източно със сън, храна и чрез дишането.
Дзин
Дзин е представен от восъка и фитила на свещта. Качеството на восъка и запасът от восък за горене определя живота на свещта. Вашият Дзин се определя от вашата генетична наследственост и вашите дълбоки енергийни резерви, определя вашето дълголетие. Необходима е време, за да се изчерпи Дзин и е изключително трудно да се възстанови.
В тази връзка, трите съкровища са концепция за динамична промяна вътре в тялото. Сборът от енергията на трите съкровища е равен цялата енергия, с която разполагате докато сте живи.
ДЗИН
Когато говорим за Дзин, той може да бъде разделен на няколко категории, понякога повече, но за по-разбираемо ще се съсредоточа върху двете основни категории – това, което наричаме пренатален(изначален, преди раждането) и постнатален(след раждането) Дзин.
Пренаталният (изначален) Дзин ви се предава от вашите родители (и техните родители, в цялото родословие). Някои казват, че Дзин е ограничен и че трябва да се пази и защитава, защото, след като бъде изразходен, не може да бъде върнат. Най-бързият начин хората да пропилеят своя Дзин е чрез разходването на сексуална енергия, а цялостно – в самия процес на живеене и грижите в живота.
Други вярват, че Дзин може да бъде защитен, както и възстановен и изграден чрез практиките на медитация, Ци Гун и приемането на билки. Този тип Дзин се нарича постнатален.
Дзин може също да бъде разделен на ин и ян, където ин=възстановяване и ян=сила. При мъжът Дзин се възстановява между половете актове, а при жената в процеса на цикъла и след раждане.
Дзин също е чудесен барометър за определяне на продължителността на живота ви и жизнеността, която ще имате през този живот. Здравето на вашите предци и по-важното на вашите родители е чудесен индикатор за вашата наследственост. Начинът на живот също определя състоянието на Дзин.
Дзин се намира в бъбреците.
Ци
Връщайки се към аналогията със свещта, Ци се счита за пламъка. Това е енергията в действие. Важно е да се отбележи, че без Дзин Ци не може да съществува. За да поставите това в перспектива, просто помислете, че ако изгорите целия восък (Дзин), тогава няма да има пламък/Ци, което би било еквивалентно на смърт. Поради тази причина Дзин се счита и нарича най-голямото съкровище.
Ци отговаря и за кръвта. Намира се в далака и белите дробове.
Шън
Светлината, излъчвана от пламъка, се нарича Шън. Всички сме използвали или използваме свещи и знаем, че целта на свещта е да осветява и да дава светлина, това е целта на Шън. Въпреки това, с подкрепата на Дзин (восъка) и Ци (пламъка), не можете да светите дълго, ако запасите ви от восък са малки.
Шън не е само духът, но има много общо с нашия ум и нашето съзнание. Настанен е в сърцето.
Когато говорим за органи, нямаме предвид буквално физическите органи на тялото, а енергийните системи, които си взаимодействат помежду си и с останалата част от тялото.
„Когато развием Дзин, автоматично получаваме голямо количество Ци. Когато имаме голямо количество Ци, ще имаме и силен Шън и ще станем ярки и светещи като свят човек.“
Даоисткият майстор Сунг Джин Парк
Връзка с даоистките божества
Даоизмът има много направления и религиозният даоизъм, който е далеч от единна религия, е само едно от тях. Понеже трите съкровища се свързват с определени божества, като символи, които да ги представляват, включвам и този аспект от тяхното разбиране. За практиката, подобна връзка би имала значение само в рамките на традиционна културна среда, за човек, който естествено свързва тези символи с описаните по-долу божества. Извън това, информацията е по-скоро въпрос на любопитна информация.
Дзин-Ци-Шън съответства на Трите съкровища (Санбао) или Трите скъпоценности (Санюан) на даоизма, споменати в глава 67 на Дао Дъ Дзин: състрадание, пестеливост и смирение. Метафизически те съответстват на Тримата чисти , преведени също като „Трите чисти прозрачни единици“, „Трите първични единици“, „Трите ясноти“ или „Трите чистоти, ” – трите най-висши даоистки божества.
Чистият от нефрит, или Ю Чинг, известен също като „Универсално почитаният от произхода“ или „Всемирният господар на първичното начало“ управлява Шен.
Върховният чист , Шан Чинг, известен също като „Универсално почитаният на божествата и съкровищата“ или „Всемирният господар на огромното съкровище“, управлява над Ци.
Великият чист, Тай Чинг, известен също като „Универсално почитаният на Дао и добродетелите“ или „Универсалният господар на Пътя и неговата добродетел“ или „Великият върховен старейшина Господ“ управлява Дзин.
И Нейдан, и неоконфуцианството разграничават „преди небето“, отнасящо се до това, което е вродено или естествено, и „след небето“, отнасящо се до това, което е придобито в хода на живота.
Първите са „трите произхода“, или това, което сме придобили „преди да видим небето“ т.е. преди да се родим:
- „Изначална есенция“ – Юан дзин
- „Изначален дъх“ – Юан Ци
- „Изначален дух“ – Юан Шън
Изкуството на вътрешните промени
Дзин, Ци и Шън са големи полета от енергия, които разделят цялостната ни и единна енергия на три, след като се родим. Естествените физиологични процеси в новороденото, в съчетание с развитието му, социализацията и възпитанието, почват да отделят емоциите от мислите. На Запад фаворизираме ума, като се опитваме да го направим господар на емоциите. Сексуалната енергия остава латентна, като през това време Дзин участва в растежа на човека.
След настъпването на пубертета и активирането на сексуалната енергия, Дзин започва много по-ясно да се отличава и усеща, като единствено му предназначение в светския живот е за удоволствие от секса и възпроизвеждане.
В Даоската вътрешна алхимия, първата цел е да се спрат „течовете“ на трите съкровища. Втората цел е те да бъдат свързани помежду им. В нашия живот постоянно противопоставяме мислите на чувствата, както и сексуалните желания с разума. Хармонизирането на трите съкровища е цел на всяка една практика.
Същинската вътрешна алхимия започва, когато има трупано достатъчно количество Дзин, за да се премине към преобразуването му в Ци и след това в Шън.